Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Profilaktyka uzależnień w szkole i jej specyfika

Profilaktyka w tym uzależnieniu rozumiana jest jako „proces korygujący niedostatki wychowania" (Gaś 2006).

Na czym powinna polegać profilaktyka uzależnienia?

  • wspieraniu dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu
  • ograniczeniu/likwidowaniu czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy tryb życia
  • inicjowaniu/wzmacnianiu czynników chroniących, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu

W prawidłowej i pełnej profilaktyce potrzebna jest współpraca pomiędzy wieloma osobami: personelu szkoły z rodzicami oraz instytucji rządowymi jaki i pozarządowymi. Przeciwdziałanie, wczesne wykrywanie i zdiagnozowanie problemu może zapobiec doraźnym problemom zdrowotnym, z powodu używania substancji psychoaktywnych. Wszystkie programy profilaktyczne, poza wyżej wymienionymi „standardami„ powinny uwzględniać bezpieczeństwo uczniów i nie powodować dodatkowych szkód. Powinny zapewniać poszanowanie godności, indywidualności oraz prawa do dyskrecji ucznia.

Kolejny aspekt, który program powinien zawierać, to adekwatność tematów, czasu realizacji oraz poruszanych problemów, w zależności do wieku uczniów i środowiska, w którym dana placówka funkcjonuje.

Wymaga to określnia stopnia zagrożenia:

  • grupa niskiego zagrożenia - jest to grupa, do której należą osoby nie doświadczające większych trudności życiowych, nie podejmujące zachowań ryzykownych; osoby będące jeszcze przed inicjacją
  • grupa podwyższonego ryzyka -  jest to grupa osób, u której obserwuje się liczne i poważne czynniki ryzyka, choć nie było jeszcze niepokojących zachowań oraz osoby, które podjęły choć jedno zachowanie ryzykowne; osoby będące po inicjacji
  • grupa wysokiego ryzyka - należą do niej osoby, u których zachowania ryzykowne i problemy są głęboko utrwalone, i które odczuwają poważne i negatywne konsekwencje swoich zachowań ryzykownych np. narkomani, przestępcy

Fot.: © fotoschab - Fotolia.com