Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Metody rzucania palenia

"Rzucanie palenia jest łatwe. Zrobiłem to tysiąc razy" powiedział kiedyś Mark Twain. Aby być bardziej skutecznym w rzucaniu palenia niż Mark Twain, warto wybrać sposób rzucania właściwy dla Ciebie. Jak rzucić?

Metoda 1 rzucenia palenia

Wybierz termin zaprzestania palenia tytoniu. Przed tym dniem, pozbądź się wszystkich papierosów, popielniczki, zapalniczki i innych akcesoriów palacza. Nie pozwalaj nikomu palić w domu. Napisz sobie listę powodów, dla których chcesz rzucić palenie i zachowaj ją aby w chwilach zwątpienia móc do niej wrócić i przypomnieć sobie co skłonił Cię do rzucenia palenia.

Porozmawiaj z lekarzem lub pielęgniarką na temat leków, które pomogą Ci rzucić palenie. Wiele osób ma objawy odstawienia, kiedy rzuca palenie. Objawy te mogą obejmować depresję, problemy ze snem, drażliwość lub niepokój, kłopoty z koncentracją. Leki łagodząc te objawy pomagają zwiększyć szanse na rzucenia palenia na dobre. Większość leków pomoże Ci rzucić palenie, dając Ci małe, stabilne dawki nikotyny, która powoduje uzależnienie. Ponadto, w przypadku niektórych ludzi, pewne kombinacje leków działa lepiej niż jeden lek. Porozmawiaj z lekarzem lub pielęgniarką, aby sprawdzić, czy jeden z tych leków może być właśnie dla Ciebie:

  • Plastry nikotynowe: noszenia na skórze i dostarcza stałej ilości nikotyny do organizmu przez skórę
  • Gumy z nikotyną: uwalnia nikotynę do krwiobiegu przez śluzówkę w jamie ustnej.
  • Nikotynowy spray do nosa: wdychana przez nos nikotyna przechodzi do krwioobiegu.
  • Inhalator nikotynowy: wdychania przez jamę ustną i wchłaniane w jamie ustnej i gardle.
  • Leki z nikotyną: lek, który zmniejsza objawy odstawienia nikotyny i chęć palenia.

Zasięgnij odpowiedniej porady. Możesz zwiększyć swoje szanse na rzucenia palenia na dobre z profesjonalnej pomocy psychologa. Poradnictwo może dostarczyć praktycznych umiejętności do pokonania uzależnienia od nikotyny, a także wsparcia i zachęty.

Uzyskać wsparcie od rodziny, przyjaciół i współpracowników. Będzie Ci łatwiej rzucić palenie jeśli będziesz miał wsparcie kogoś bliskiego. Niech ludzie ważni dla Ciebie znają datę Twojego rzucania palenia aby mogli Cię w tym wspierać. Jeśli ktoś z bliskich pali to poproś go aby nie palił przy Tobie.

Znajdź substytuty palenia. Gdy masz chęć palenia, zrób coś, aby odciągnąć swoje myśli od palenia. Porozmawiaj z przyjacielem, idź na spacer, albo idź do kina, wybierz właściwy sposób dla siebie. Aby zmniejszyć stres wynikający z rzucania palenia zacznij np.: ćwiczyć, medytować, weź gorącą kąpiel lub poczytaj. Spróbuj gumy bez cukru lub cukierków, aby zagłuszyć pragnienie zapalenia. Pij dużo wody. Dodatkowo możesz spróbować zmienić swoje codzienne czynności.

Bądź przygotowany na nawrót choroby. Większość ludzi ma nawroty i znowu zaczyna palić, w ciągu pierwszych trzech miesięcy po rzuceniu. Nie zniechęcaj się, jeśli pojawi się nawrót. Pamiętaj, że wiele osób próbuje rzucić kilka razy przed ostatecznym rzuceniem. Każde kolejne podejście przybliża Cię do ostatecznego rzucenia palenia.

Źródło: http://teenshealth.org/teen/drug_alcohol/tobacco/quit_smoking.html?tracking=T_RelatedArticle

Metoda 2 rzucenia palenia

Krok pierwszy: A więc chcesz być osobą niepalącą! Gratulujemy podjęcia słusznej decyzji! Masz pewnie wiele powodów, by rozstać się z paleniem. Przypomnij je sobie!
Już teraz wiesz, jakie to dla Ciebie ważne, by rzucić palenie. To cel, do którego zmierzasz. Ważne abyś utrzymał pozytywne nastawienie. Uwierz, że i Ty możesz osiągnąć ten cel – Oni już rzucili. Ciesz się tą perspektywą, bo długofalowe korzyści zaskoczą Ciebie samego. Przejdź do metody rzucania w 4 krokach.

Fot.: © orcea david - Fotolia.com