Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Aktywność fizyczna dla przyszłych mam

Kobiety planujące zajść w ciążę powinny wcześniej przygotować swój organizm na to wydarzenie. Powinny odpowiednio się odżywiać, dostarczać racjonalnie wszystkie składniki budulcowe dla przyszłego dziecka. Powinny także mieć prawidłowe BMI, czyli stosunek wagi do wzrostu.

Nadwaga oraz niedowaga są czynnikami negatywnie wpływającymi na przebieg planowanej ciąży. Najważniejszymi składnikami budulcowymi są białko i sole mineralne, w tym wapń i fosfor będące najważniejszymi składnikami tkanki kostnej.

Mikroelementy mają znaczenie!

Ogromne znaczenie ma dostarczanie wszystkich mikroelementów oraz witamin, niezbędnych w procesie rozwoju płodu. Szczególne miejsce w diecie przyszłej matki zajmuje kwas foliowy i żelazo. Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko powstawania wad ośrodkowego układu nerwowego: przepukliny rdzeniowej i wodogłowia. Może też być przyczyną niedokrwistości megaloblastycznej, polegającej na produkowaniu przez szpik kostny nieprawidłowych, niedojrzałych erytrocytów nazywanych megaloblastami. Brak żelaza powoduje natomiast niedokrwistość niedobarwliwą i objawia się u przyszłej matki gorszą tolerancją wysiłku fizycznego, czyli osłabieniem.

Zaniedbanie zasad prawidłowego żywienia u kobiet planujących potomstwo zwiększa ryzyko powikłań w ciąży, co może skutkować pojawieniem się nadciśnienia i niskiej masy urodzeniowej płodu. Dlatego aktywność fizyczna jest z jednej strony oddziaływaniem profilaktycznym, z drugiej zaś leczniczym, szczególnie gdy mamy do czynienia z nadwagą przyszłej matki lub brakiem u niej wydolności fizycznej.

Dieta i aktywność fizyczna przed ciążą

Prawidłowa dieta, nie zawierająca cukrów prostych, powiązana z aktywnością fizyczną przygotuje przyszłą matkę na oczekiwane potomstwo. Konieczna jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie racjonalnej i zbilansowanej diety.

Zalecana jest aktywność fizyczna pod postacią gimnastyki, czyli kinezyterapii prowadzącej do nie tylko przywrócenia prawidłowego zakresu ruchów w stawach kończyn górnych i dolnych, tułowia, miednicy, ale także do zmniejszenia masy ciała u kobiet z podwyższonym BMI planujących ciążę. Zakres ćwiczeń powinien być odpowiednio dobrany przez trenera, zwiększając stopniowo wysiłek fizyczny i motywując do regularnej aktywności. Efektem powinna być redukcja masy ciała i zwiększenie wydolności fizycznej organizmu kobiety.

Ćwiczenie powinny być prowadzone jako ćwiczenia ogólnokondycyjne i specjalistyczne na poszczególne grupy mięśniowe. Zaleca się pływanie, jogę i marsze, czyli spacery. Powyższe aktywności fizyczne powinny być w miarę możliwości prowadzone codziennie, nie mniej jednak jak 3 razy w tygodniu, przez 30-60 minut. Regularne ćwiczenia i zmniejszenie kaloryczności diety pozwala na skuteczne obniżenie masy ciała kobiet z nadwagą.

U kobiet z niedowagą oprócz prezentowanej aktywności fizycznej w porozumieniu z dietetykiem konieczne jest opracowanie odpowiedniej diety pozwalającej zwiększyć masę ciała kobiety planującej potomstwo. W tych przypadkach konieczne jest odpowiednie odbiałczanie, czyli zwiększenie dowozu białka w diecie. Oczywiście konieczne jest także zwiększenie kaloryczności posiłków. U kobiet otyłych mogą występować zaburzeniami owulacji i często niemożność zajścia w ciążę. Prawidłowa dieta i aktywność fizyczna są czynnikami leczącymi je z niepłodności.

Aktywność fizyczna ma także zasadnicze znaczenie u pacjentek planujących potomstwo, gdy mamy u nich do czynienia z bólami krzyża przy współistniejącej nadwadze i braku innych czynników je wyzwalających. W tych przypadkach najlepsze wyniki daje wzmocnienie mięśni brzucha, grzbietu i pośladków połączone z pływaniem w basenie. Ćwiczenia w wodzie jednocześnie zmniejszają napięcie mięśni, powodują ich wzmocnienie co daje efekt przeciwbólowy.

W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do porodu i okresu połogi oraz dalszych etapów życia.

Fot.: © Konstantin Yuganov - Fotolia.com