Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Jak przygotować się fizycznie do ciąży

Ciąża dla kobiety, jej partnera i całej rodziny jest wydarzeniem zgoła najważniejszym. Dlatego zanim kobieta zajdzie w ciąże powinna się do niej przygotować. Najlepiej, gdy w tych przygotowaniach, towarzyszyć jej będzie jej partner życiowy. W przygotowaniach do zajścia w ciąże oprócz racjonalnego odżywiania, normalizacji wagi ciała zasadnicze znaczenie ma aktywność fizyczna odpowiedzialna za wydolność fizyczną kobiety.

Wydolność fizyczna jest czynnikiem warunkującym dobre samopoczucie, zwiększa sprawność fizyczną i przygotowuje organizm do wysiłku związanego z ciążą i porodem. Wspomaga także regulację wagi ciała, której zasadniczym elementem jest odpowiednio dobrana dieta.  Systematycznie realizowane aktywności fizyczne, przy braku lekarskich przeciwskazań, mogą i powinny być następnie kontynuowane w ciąży.

Jak przygotować się do ciąży?

Prawidłowa dieta, nie zawierająca cukrów prostych, powiązana z aktywnością fizyczną przygotuje przyszłą matkę na oczekiwane potomstwo. Konieczna jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie racjonalnej i zbilansowanej diety. Zalecana jest aktywność fizyczna pod postacią gimnastyki, czyli kinezyterapii prowadzącej do nie tylko przywrócenia prawidłowego zakresu ruchów w stawach kończyn górnych i dolnych, tułowia, miednicy, ale także do zmniejszenia masy ciała u kobiet z podwyższonym BMI planujących ciążę. Zakres ćwiczeń powinien być odpowiednio dobrany przez trenera, zwiększając stopniowo wysiłek fizyczny i motywując do regularnej aktywności. Efektem powinna być redukcja masy ciała i zwiększenie wydolności fizycznej organizmu kobiety.

Ćwiczenie powinny być prowadzone jako ćwiczenia ogólnokondycyjne i specjalistyczne na poszczególne grupy mięśniowe. Zaleca się pływanie, jogę i marsze, czyli spacery. Powyższe aktywności fizyczne powinny być w miarę możliwości prowadzone codziennie, nie mniej jednak jak 3 razy w tygodniu, przez 30-60 minut. Regularne ćwiczenia i zmniejszenie kaloryczności diety pozwala na skuteczne obniżenie masy ciała kobiet z nadwagą. U kobiet z niedowagą oprócz prezentowanej aktywności fizycznej w porozumieniu z dietetykiem konieczne jest opracowanie odpowiedniej diety pozwalającej zwiększyć masę ciała kobiety planującej potomstwo. W tych przypadkach konieczne jest odpowiednie odbiałczanie, czyli zwiększenie dowozu białka w diecie. Oczywiście konieczne jest także zwiększenie kaloryczności posiłków. U kobiet otyłych mogą występować zaburzeniami owulacji i często niemożność zajścia w ciążę. Prawidłowa dieta i aktywność fizyczna są czynnikami leczącymi je z niepłodności.

Aktywność fizyczna ma efekt przeciwbólowy

 

Aktywność fizyczna ma także zasadnicze znaczenie u pacjentek planujących potomstwo, gdy mamy u nich do czynienia z bólami krzyża przy współistniejącej nadwadze i braku innych czynników je wyzwalających. W tych przypadkach najlepsze wyniki daje wzmocnienie mięśni brzucha, grzbietu i pośladków połączone z pływaniem w basenie. Ćwiczenia w wodzie jednocześnie zmniejszają napięcie mięśni, powodują ich wzmocnienie co daje efekt przeciwbólowy.              

Dawkowanie wysiłku fizycznego w trakcie aktywności fizycznej uzależnione powinno być od kilku czynników. Pierwszym będzie częstość tętna ćwiczącej kobiety. Według ogólnego zalecenia częstość tętna powinna utrzymywać się na poziomie poniżej 125-130 uderzeń na minutę. Oczywiście zależy także od indywidualnej wydolności kobiety. Zaleca się utrzymywanie częstości tętna ćwiczących kobiet na poziomie 60-70% częstości tętna maksymalnego dla kobiet które wcześniej regularnie nie ćwiczyły, a dla wcześniej ćwiczących regularnie na poziomie 80-90% częstości tętna maksymalnego. Maksymalną częstość tętna wylicza się obecnie według formuły: 208 -0,7 x wiek w latach (np.: dla osoby w wieku 26 maksymalna częstość tętna wynosić będzie: 208 – 0,7 x 26 =190/ minutę).      

W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do porodu i okresu połogi oraz dalszych etapów życia.

Fot.: © mr.markin - Fotolia.com