Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Jak aktywnie przygotować się do planowanego cięcia cesarskiego

Cięcie cesarskie jest planowane u kobiet z powodu chorób matki, dysproporcji między wielkością dziecka i miednicy, nieprawidłowym położeniem płodu, ciążą mnogą. Matka jest wcześniej informowana przez lekarz prowadzącego o zaistniałej sytuacji i konieczności rozwiązania ciąży w określonym terminie droga cięcia planowego. W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do planowanego porodu drogą cięcia cesarskiego i okresu połogi oraz dalszych etapów życia.

Ćwiczenia po cięciu cesarskim

Po przebytym planowym cięciu cesarskim wskazana jest jak najszybsza pionizacja, o ile nie ma medycznych przeciwwskazać. Matka powinna zostać poinstruowana jak ręką lub początkowo obiema rękami, szczególnie przy wstawaniu z pozycji leżącej, ochraniać ranę pooperacyjną w okolicy podbrzusza. Należy rękę położyć na opatrunku i wzmacniać powłoki brzuszne w czasie wstawania z pozycji leżącej, pochylania się, pielęgnacji nowonarodzonego dziecka. W początkowym okresie, przez co najmniej 2-3 tygodnie, do czasu dobrego wygojenia się rany pooperacyjnej, podnoszenie cięższych przedmiotów jest przeciwskazane w związku z możliwością wystąpienia przepukliny pooperacyjnej.

Zakres ćwiczeń po porodzie

O ile nie było innych powikłań to ćwiczenia wzmacniające dno miednicy, można rozpocząć już ok. 24 godzin po porodzie. Najlepiej zacząć od ćwiczeń Kegla, które mają za zadanie wzmocnienie mięśni krocza. Zwieracze cewki moczowej są rozciągnięte po przebytej ciąży i stan ich napięcie wymaga powrotu do stanu przed ciążą, co zapobiegać będzie zjawisku nietrzymania moczu. Ćwiczenia wg Kegla polegają na napinaniu mięśni okalających pochwę, tak jakby się chciało zatrzymać strumień moczu, po 10 razy. Należy je wykonywać w cyklach 10-25 powtórzeń, 3-6 razy w ciągu dnia przez 2-3 miesiące. Ćwiczenia te powinny być połączone z oddychaniem przeponowym, początkowo w asekuracji rany pooperacyjnej po przebytym cięciu cesarskim.

Po 7-14 dniach, w zależności od dolegliwości kobiety i jej samopoczucia, należy dołączyć bardzo delikatne ćwiczenia wzmacniające rozciągnięte mięśnie brzucha oraz ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie biodrowo-lędźwiowe i proste uda. Przy współistniejącym rozstępie mięśni brzucha, który jest zjawiskiem dość częstym, należy go skorygować poprzez przyciągnięcie rękoma obu mięśni do siebie. Jeżeli rozstęp jest zamknięty należy przystąpić do wykonywania napięć izometrycznych tych mięśni, wznosów miednicy w leżeniu tyłem i naprzemiennych zaginań kończyn dolnych (nóg) w stawach biodrowych i kolanowych.

Dopiero po 4-6 tygodniach po wizycie kontrolnej, u lekarza o specjalności ginekologiczno-położniczej, można rozpocząć szerszą gamę aktywności fizycznych. Po stwierdzeniu braku przeciwskazań przez lekarza, dołączamy takie aktywności jak: spacery, marsze, bieganie, jazdę na rowerze, pływanie aerobik, także aerobik w wodzie, jogę i pilates. Pacjentka może ćwiczyć sama w domu, może ćwiczyć w plenerze zabierając ze sobą dziecko w wózku, może w wolnych chwilach uczęszczać na zajęcia zorganizowane. Bardzo obecnie popularne „chodzenie z kijami”, czyli nordic walking może rozpocząć zaraz po urodzeniu dziecka, zabierając je ze sobą w chuście zawieszonej na tułowiu. Bliskość dziecka przy sercu matki powoduje jego uspokojenie, zmniejszenie częstości kolki jelitowej i jego dobry rozwój. Aktywności te sprzyjają szybkiemu powrotowi do sprawności po porodzie.

Powrót do aktywności fizycznej, a więc do sprawności i sylwetki sprzed ciąży, jest bardzo istotny dla dobrego samopoczucia i zdrowia kobiety. Jak najszybsze podjęcie aktywności fizycznej nie jest popularne i szeroko akceptowane czy doceniane w naszym społeczeństwie. Aktywność fizyczna matek po porodzie wpływa na ich zdrowie oraz zdrowie ich dzieci, gdyż sprawna, zrelaksowana kobieta lepiej i z dużo większą radością zajmuje się własnym dzieckiem. Oczywiście najlepiej będzie, o ile w tych działaniach od początki będzie jej towarzyszył oraz ją wspierał jej partner.

Fot.: © vistoff - Fotolia.com