Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Bóle kręgosłupa w ciąży - jak sobie radzić codziennie

W ciąży kobiety skarżą się na bóle kręgosłupa lędźwiowego. Bóle te występują najczęściej pomiędzy 3-7 miesiącem ciąży. Podłożem ich są czynniki związane z prawidłowym rozwojem ciąży. W trakcie rozwoju ciąży, wraz ze wzrostem dziecka, dochodzi do zmian w ciele kobiety.

Dlaczego bolą mnie plecy w ciąży?

Jej masa zwiększa się średnio o 12-15 kilogramów, powiększa się obwód brzucha, rozrastają się piersi. Zmiany te powodują przesunięcie środka ciężkości ciała kobiety do przodu i skutkuje to powiększeniem się lordozy kręgosłupa lędźwiowego u ciężarnej. W związku z tymi zmianami występują bóle kręgosłupa lędźwiowego i często towarzyszące bóle kręgosłupa szyjnego. Nie są to bóle związane z tzw. dyskopatią, tylko bóle przeciążeniowe.

Oczywiście w trakcie ciąży, gdy kobieta miała wcześniej problemy z kręgosłupem mogą nasilać się także bóle korzeniowe, związane z drażnieniem korzeni nerwowych przez elementy dysku. Bóle o tym podłoży stanowią tylko w ok. 10% wszystkich dolegliwości bólowych kręgosłupa u kobiet w ciąży. Dlatego kobieta planująca zajście w ciąże, a mająca problemy bólowe z kręgosłupem, powinna wcześniej zgłosić się do lekarza specjalisty, ortopedy, neurologia czy specjalisty rehabilitacji, w celu diagnostyki i leczenia. Po zajściu w ciąże nie ma możliwości poszerzania diagnostyki klinicznej poza badanie lekarskie, gdyż metody diagnostyki radiologicznej oparte są na działaniu promieniowania jonizującego bezwzględnie przeciwskazanego w trakcie ciąży.

Nie stosuj środków przeciwbólowych w ciąży!

W ciąży możliwości leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa są bardzo ograniczone. Nie można stosować leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych, gdyż mają one działanie szkodliwe na rozwijający się płód. Ważna jest edukacja ciężarnej jakich pozycji unikać i jak zachowywać się w ciągu dnia. Unikać należy wykonywania czynności w pochyleniu, w pozycjach skrętnych. Najlepiej jest przyjmować pozycje z podparciem pod plecy, w wygodnym fotelu, często odpoczywać w pozycji leżącej na zmianę na prawym i lewym boku, w pozycji siedzącej wygodnej tzw. kontikowej, siedząc z odchyleniem ku tyłowi tułowia 45 stopni, zgiętych biodrach do 110-120 stopni i kolanach do 60 stopni.

W celu zmniejszenia bólu należy stosować także zabiegi fizjoterapeutyczne, masaż leczniczy, terapię manualną i ćwiczenia specjalne. W związku z ciążą i zwiększonym ryzykiem, zabiegi fizjoterapeutyczne powinien wykonywać doświadczony i wykształcony fizjoterapeuta. Masaż i terapię manualną należy przeprowadzać w pozycji siedzącej lub w leżeniu na boku. Powinny być prowadzone u ciężarnej z bólami kręgosłupa ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa i uelastyczniające kręgosłup. Ciężarna powinna być nauczona przyjmowania prawidłowej postawy. W ćwiczeniach można wykorzystywać przyrządy rehabilitacyjnie, takie jak różnego rodzaju piłki rehabilitacyjne, elastyczne taśmy, szarfy itp. Bardzo ważne jest wykonywanie ćwiczeń oddechowych.

Hydroterapia na ból kręgosłupa

O ile nie ma przeciwskazań należy dołączyć hydroterapię, z ograniczeniem odpowiednio dostosowanej temperatury wody, nie może być zbyt ciepła, ma być przyjemna, ale nie gorąca. Koniecznie należy namawiać ciężarną do pływania w basenie, nie musi dobrze pływać, wystarczające jest utrzymywanie na płytszej wodzie lub będzie korzystała z przyrządów pozwalających się utrzymać na wodzie, desek, pływek materacy itp. Korzystanie z jacuzzi jest także zalecane, oczywiście nie w gorącej wodzie.

Oczywiście dużo gorzej jest leczyć bóle kręgosłupa, dużo łatwiej jest nim zapobiegać zanim one pojawią się. Dlatego wcześniej prowadzona aktywność fizyczna, o ile nie ma przeciwskazań, jest jak najbardziej polecana.

Fot.: © Fotolia.com