Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Jak przygotować się do porodu naturalnego mając bóle kręgosłupa

Wiele kobiet długo przed terminem porodu naturalnego zadaje pytanie, co mogę zrobić i jak się przygotować na ten szczególny dzień w swoim życiu. Niewątpliwie są trzy takie szczególne elementy, które kobieta powinna zrealizować w okresie ciąży aby być prawidłowo przygotowana do porodu naturalnego.

Obok odpowiedniej, racjonalnej diety w trakcie ciąży, to nawet wcześniej przed ciążą planowaną, powinna suplementować szczególne pierwiastki i witaminy diety jakimi są wapń, żelazo i kwas foliowy.

Odpowiednia podaż wapnia w diecie będzie miała działania protekcyjne na kościec przyszłej matki w związku z dużym zapotrzebowanie na tej pierwiastek związany z budową tkanki kostnej płodu i późniejszą laktację.

Odpowiednia dieta przyszłej mamy

Szczególne miejsce w diecie przyszłej matki zajmuje kwas foliowy i żelazo. Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko powstawania wad ośrodkowego układu nerwowego: przepukliny rdzeniowej i wodogłowia. Może też być przyczyną niedokrwistości megaloblastycznej, polegającej na produkowaniu przez szpik kostny nieprawidłowych, niedojrzałych erytrocytów nazywanych megaloblastami. Brak żelaza powoduje natomiast niedokrwistość niedobarwliwą i objawia się u przyszłej matki gorszą tolerancją wysiłku fizycznego, czyli osłabieniem.

Zaniedbanie zasad prawidłowego żywienia u kobiet planujących potomstwo zwiększa ryzyko powikłań w ciąży, co może skutkować pojawieniem się nadciśnienia i niskiej masy urodzeniowej płodu. Dlatego aktywność fizyczna jest z jednej strony oddziaływaniem profilaktycznym, z drugiej zaś leczniczym, szczególnie gdy mamy do czynienia z nadwagą przyszłej matki lub brakiem u niej wydolności fizycznej.

Aktywność fizyczna przed porodem

Aktywność fizyczna ma także zasadnicze znaczenie u pacjentek planujących potomstwo, gdy mamy u nich do czynienia z bólami krzyża przy współistniejącej nadwadze i braku innych czynników je wyzwalających. W tych przypadkach najlepsze wyniki daje wzmocnienie mięśni brzucha, grzbietu i pośladków połączone z pływaniem w basenie. Ćwiczenia w wodzie jednocześnie zmniejszają napięcie mięśni, powodują ich wzmocnienie co daje efekt przeciwbólowy. W ciąży kobiety skarżą się na bóle kręgosłupa lędźwiowego. Bóle te występują najczęściej pomiędzy 3-7 miesiącem ciąży. Podłożem ich są czynniki związane z prawidłowym rozwojem ciąży. W trakcie rozwoju ciąży, wraz ze wzrost dziecka, dochodzi do zmian w ciele kobiety. Jej masa zwiększa się średnio o 12-15 kilogramów, powiększa się obwód brzucha, rozrastają się piersi. Zmiany te powodują przesunięcie środka ciężkości ciała kobiety do przodu i skutkuje to powiększeniem się lordozy kręgosłupa lędźwiowego u ciężarnej. W związku z tymi zmianami występują bóle kręgosłupa lędźwiowego i często towarzyszące bóle kręgosłupa szyjnego. Nie są to bóle związane z tzw. dyskopatią, tylko bóle przeciążeniowe.

W ciąży możliwości leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa są bardzo ograniczone. Nie można stosować leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych, gdyż maja one działanie szkodliwe na rozwijający się płód. Ważna jest edukacja ciężarnej jakich pozycji unikać i jak zachowywać się w ciągu dnia. Unikać należy wykonywania czynności w pochyleniu, w pozycjach skrętnych. Najlepiej jest przyjmować pozycje z podparciem pod plecy, najlepiej w wygodnym fotelu, często odpoczywać w pozycji leżącej na zmianę na prawym i lewym boku, w pozycji siedzącej wygodnej tzw. kontikowej, siedząc z odchyleniem ku tyłowi tułowia 45 stopni, zgiętych biodrach do 110-120 stopni i kolanach do 60 stopni.

Prawidłowy przebieg ciąży niepowikłanej, odpowiednia wydolność fizyczna matki, odpowiednie jej odżywianie przez ciąże są elementami bezpośrednio mającymi znaczenia na przebieg porodu naturalnego. W II trymestrze ciąży ciężarna powinna, najlepiej wraz ze swoim partnerem, uczęszczać do Szkoły Rodzenia. Prowadzone tam zajęcia teoretyczne i praktyczne przygotowują ciężarną do porodu naturalnego i okresu połogi oraz dalszych etapów życia. 

Fot.: © Fotolia.com