Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Dieta w ciąży

Niski poziom żelaza w ciąży

Żelazo jest niezwykle istotnym mikroelementem, ponieważ pełni kluczową rolę w produkcji erytrocytów w szpiku kostnym. Dzięki niemu organizm ma możliwość wytwarzania hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek.

Nadciśnienie w ciąży

Nadciśnienie w ciąży to podwyższenie wartości ciśnienia tętniczego krwi powyżej granic normy (czyli 140/90 mmHg), które rozpoznaje się po 20. tygodniu ciąży u kobiet z poprzednio prawidłowym ciśnieniem. Jest to tzw. nadciśnienie indukowane ciążą (PIH, Pregnancy Induced Hypertension), któremu nie towarzyszy białkomocz (obecność ciał białkowych w moczu) i które ustępuje samoistnie do 12. tygodnia po porodzie.

Cukrzyca w ciąży

Ciąża jest niezwykle trudnym przeżyciem dla organizmu kobiety, który ulega wielu zmianom hormonalnym. W wyniku tych zmian u niektórych kobiet może wystąpić nietolerancja węglowodanów, czyli tak zwana cukrzyca ciężarnych.

Przyrost masy ciała w ciąży

Zachodzące w organizmie kobiety zmiany związane z ciążą, wynikające między innymi ze wzrostu objętości krwi oraz powiększania się macicy w miarę rozwoju dziecka, warunkują stopniowy przyrost masy ciała przyszłej mamy. Zalecany w czasie trwania ciąży przyrost wagi zależy od masy ciała kobiety przed zajściem w ciążę, trymestru ciąży oraz tego, czy jest to ciąża pojedyncza, czy mnoga.

Co wolno kobiecie karmiącej piersią

Kobiety karmiące piersią powinny prowadzić prozdrowotny styl życia, na który składa się między innymi właściwy sposób odżywiania się oraz aktywność fizyczna.

Co wolno przyszłej mamie - zalecenia dotyczące stylu życia i diety

Wśród czynników mających wpływ na prawidłowy stan zdrowia kobiety ciężarnej znaczącą rolę przypisuje się właściwemu stylowi życia, na który składa się między innymi aktywność fizyczna i sposób odżywiania się.

Czego należy unikać w ciąży - inne środki psychoaktywne

Niekorzystny wpływ na przebieg ciąży i rozwój płodu, poza często wspominanymi alkoholem i papierosami, mają także narkotyki oraz niektóre leki przyjmowane w trakcie ciąży. Świadomość działania tych substancji psychoaktywnych na organizm kobiety i płód mogłaby uchronić niejedno dziecko przed wadami wrodzonymi, przewlekłymi chorobami, niepełnosprawnością, a nawet śmiercią. Stopień zagrożenia dla dziecka zależy od tego, co zażywa kobieta i w jakich dawkach.

Czego należy unikać w ciąży - nikotyna

W Polsce ok. 30% społeczeństwa pali papierosy. Chociaż niekorzystny wpływ palenia tytoniu przez ciężarne został bardzo dobrze udokumentowany, każdego roku w naszym kraju rodzi się około sto tysięcy dzieci, narażonych na toksyczne oddziaływanie nikotyny w trakcie życia płodowego. Z pozostałych ciężarnych około połowa, narażona jest na bierne wdychanie dymu papierosowego.

Czego należy unikać w ciąży - alkohol

Odsetek dorosłych kobiet pijących napoje alkoholowe w Polsce jest duży, albowiem według badania EHIS, przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny w 2014 r., wynosi 63%.

Dieta kobiety karmiącej piersią

W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie kobiety na energię o około 500 kcal na dobę, czyli jest nawet wyższe niż w ostatnim trymestrze ciąży. W okresie laktacji zapotrzebowanie energetyczne przeciętnie zawiera się w granicach 2300–3200 kcal/dobę (zależy m.in. od masy ciała, aktywności fizycznej i wieku).