Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Fakty i mity na temat odżywiania kobiety w ciąży

Istnieje wiele faktów i mitów na temat odżywiania kobiety w ciąży. Warto zatem przyjrzeć się im bliżej i rozwiać wszelkie wątpliwości z nimi związane.

MIT nr 1. Samo stosowanie soli jodowanej pokrywa zapotrzebowanie na jod w ciąży

Zapotrzebowanie na jod w trakcie ciąży wzrasta z uwagi na konieczność zabezpieczenia potrzeb rosnącego płodu oraz wyrównania zwiększonego wydalania jodu z moczem u kobiet w tym stanie fizjologicznym. Ciężarne powinny spożywać 220 μg dziennie, a najlepszym źródłem tego pierwiastka są: ryby morskie, naturalne wody mineralne i źródlane zawierające jod, mleko i produkty mleczne. Spożywanie soli w ciąży nie jest wskazane, ponieważ może powodować obrzęki i nadciśnienie.

MIT nr 2. Powinnaś jeść za dwoje

Sposób odżywiania w ciąży to temat rozległy i bardzo ważny. Jednak myślenie, że skoro jesteś w ciąży powinnaś jeść podwójnie jest szkodliwe. Kobieta w ciąży powinna jeść dla dwojga,  a nie za dwoje. Prawidłowe odżywianie w czasie trwania ciąży powinno dostarczać zarówno przyszłej mamie, jak i jej dziecku wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych, dlatego istotna jest jakość spożywanych pokarmów, a nie ich ilość.

MIT nr 3. Mogę jeść wszystko, na co mam ochotę

Do produktów, których należy unikać w diecie podczas trwania ciąży należą: niepasteryzowane mleko i przetwory z niego przygotowane (sery pleśniowe, oscypki) ze względu na ich niepewną jakość mikrobiologiczną; surowe i niedopieczone mięso (tatar, krwisty befsztyk) oraz surowe wędliny (np. szynka parmeńska), które mogą być przyczyną zakażenia np. Toksoplazmozą; surowe ryby i owoce morza (sushi, ostrygi), które mogą być źródłem groźnych bakterii chorobotwórczych lub pasożytów; ryby hodowlane lub z zanieczyszczonych wód; surowe jaja – zagrożenie salmonellą; kolorowe napoje gazowane – są sztucznie barwione i aromatyzowane, mają bardzo dużo cukru, a niektóre z nich, takie jak Cola, zawierają kofeinę, której nadmierne ilości mogą zaburzyć prawidłowy przebieg ciąży; sztuczne substancje słodzące (np. Aspartam); żywność wysoko przetworzona (np. zupy w proszku, konserwy), ponieważ zawierają znaczne ilości substancji dodatkowych (konserwantów, sztucznych barwników, aromatów).

FAKT nr 1. Dbanie o zapewnienie odpowiedniej ilości kwasu foliowego jest najbardziej istotne przed ciążą i w pierwszych tygodniach jej trwania

Zapewnienie odpowiedniej ilości kwasu foliowego przed i w czasie ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka o ponad 70%. Witamina ta działa w ten sposób tylko do 12 tygodnia ciąży i dlatego szczególnie powinna być przyjmowana z pożywieniem lub suplementowana przed zajściem w ciążę. Aby zapewnić sobie odpowiednią ilość kwasu foliowego należy w codziennym menu uwzględnić: warzywa liściaste (np. szpinak, brokuły, kapusta, sałata) rośliny strączkowe, owoce (np. maliny, kiwi, awokado), kiełki pszenne, żółtka jaj.

FAKT nr 2. Palenie papierosów i picie alkoholu wpływa negatywnie na rozwijającą się ciążę

Zarówno palenie papierosów, jak i picie alkoholu jest niekorzystne dla rozwijającego się dziecka w łonie matki. Palenie papierosów w ciąży może powodować np.: ciążę pozamaciczną, poronienie płodu, poród przedwczesny, mały przyrost wagi dziecka oraz komplikacje łożyskowe.

Z kolei picie alkoholu przez przyszłą matkę, może stać się przyczyną urodzenia dziecka z płodowym zespołem alkoholowym. Dzieci te mają mniejszą masę ciała, charakterystyczne zniekształcenie buzi, mogą mieć wady serca, wątroby, stawów czy wzroku.

FAKT nr 3. Dzieci kobiet, które nie dbały o to, co jedzą i ile ważą przed ciążą mają większy apetyt

Rzeczywiście coraz więcej jest dowodów na to, że dzieci matek otyłych, zwłaszcza tych, których dieta obfituje w duże ilości wysoko przetworzonej żywności, mają nadmierny apetyt. Wynika to prawdopodobnie z przeprogramowania podczas życia płodowego ich mózgowych ośrodków odpowiadających za regulację odczuwania sytości i głodu.

Bibliografia:

  • Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • Jarosz M. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012.

Fot.: © Viorel Sima - Fotolia.com