Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Co wolno kobiecie karmiącej piersią

Kobiety karmiące piersią powinny prowadzić prozdrowotny styl życia, na który składa się między innymi właściwy sposób odżywiania się oraz aktywność fizyczna.

Zasady zdrowego stylu życia zostały opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia. Składają się z 13 punktów, które zostały przedstawione poniżej:

1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów

Nie ma jednego produktu spożywczego, który zawierałby wszystkie składniki mineralne, dlatego tak ważne jest, aby dieta kobiety karmiącej piersią była urozmaicona, bo tylko wówczas jest ona w stanie zapewnić sobie odpowiednią ich ilość.

2. Dbaj o utrzymywanie prawidłowej masy ciała

Utrzymywanie należnej masy ciała jest bardzo ważne dla zdrowia kobiet, ponieważ chroni je przed wystąpieniem wielu chorób dietozależnych (np. cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, niektórych nowotworów).

3. Węglowodany złożone powinny stanowić główne źródło energii

Węglowodany zapewniają energię dla organizmu i są dobrym źródłem wit. z grupy B, magnezu, żelaza, cynku oraz błonnika. Warto wybierać gruboziarniste kasze, pieczywo, płatki i mąki z pełnego ziarna, dziki lub brązowy ryż.

4. Spożywaj codziennie 3-4 porcje chudych przetworów z mleka

Mleko do 2% tłuszczu, jogurty, kefiry, maślanka oraz chude sery (twarogowe i żółte) – to bardzo ważne źródło białka, wapnia i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A, D, E i K).

5. Mięso spożywaj codziennie, ale z umiarem

Kobietom karmiącym piersią poleca się białe mięso: drobiowe, kaczki, gęsi, królika czy perliczki. Czerwone mięso należy ograniczyć do ilości maksymalnie 50 g dziennie (to np. 5 plasterków polędwicy sopockiej lub porcja mięsa o wymiarach 8×8×2 cm). W diecie mamy karmiącej nie może zabraknąć ryb (polecane są zwłaszcza tłuste ryby morskie, tj. makrela, mintaj), które powinny pojawić się co najmniej dwa razy w tygodniu, są bowiem cennym źródłem m.in. kwasów tłuszczowych omega-3.

6. Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców

W trakcie laktacji powinno się spożywać warzywa w 4 z 5 posiłków dziennie, a owoce w 1-2 z 5. Są one doskonałym źródłem witamin oraz mikro- i makroelementów oraz błonnika.

Istnieją także produkty, których należy unikać w trakcie laktacji. Wśród owoców są to: truskawki, poziomki, cytrusy, owoce południowe, ponieważ mogą powodować alergię u dziecka. Owoce suszone są często sztucznie konserwowane, dlatego też są przeciwwskazane. Wśród warzyw między innymi rośliny strączkowe, por, cebula, czosnek działają niekorzystnie na niewykształcony jeszcze układ pokarmowy maluszka, powodują kolki i bóle brzucha.

7. Ogranicz spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających cholesterol

Wartościowymi tłuszczami dla kobiet karmiących piersią są tłuszcze roślinne, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe takie, jak: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej budwigowy.

8. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy

Produkty posiadające cukier w swoim składzie nie dostarczają żadnych niezbędnych składników odżywczych, a jako bogate źródło energii wypierają z diety produkty zawierające te składniki. Dodatkowo fruktoza zawarta w cukrze podnosi stężenie trójglicerydów w organizmie.

9. Ogranicz spożycie soli

Sól jest odpowiedzialna za występowanie nadciśnienia tętniczego.

10. Zrezygnuj z alkoholu. Ogranicz spożycie mocnej kawy i herbaty

Spożywanie alkoholu w trakcie laktacji wpływa negatywnie na dziecko. Alkohol osłabia on odruch wypływu pokarmu i tym samym zaburza laktację. Spożywanie regularnie powyżej 2 drinków dziennie może wywoływać u dziecka senność, wymioty, nadmierne pocenie, zaburzenia wzrostu i rozwoju neurologicznego. Natomiast kawa i herbata zawierają dużą ilość kofeiny, która zaburza dziecko.

11. Nie pal papierosów

Palenie papierosów i œśrodowiskowe narażenie na dym tytoniowy matek karmiących piersią powoduje, że w mleku matki obecna jest nikotyna oraz zwiększona zawartoœci metali ciężkich. Dzieci matek palaczek (15–20 papierosów dziennie) częściej chorują na choroby układu oddechowego, są krócej karmione piersią, mają kolkę i znajdują się w grupie ryzyka zespołu nagłego zgonu niemowląt.

12. Nie stosuj leków bez porozumienia się z lekarzem

Niektóre leki mogą przenikać do mleka i wpływać niekorzystnie na dziecko.

13. Uprawiaj regularnie aktywność fizyczną

Systematyczny wysiłek fizyczny: zmniejszenie ryzyka otyłości i chorób serca, obniża profil lipidowy, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, zapobiega rozwojowi nadciśnienia tętniczego, wzmacnia mięśni i kości, zapewnia zdrowie umysłowe i lepsze samopoczucie.

Bibliografia:

  • Szajewska H., Horvath A., Rybak A., Socha P. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne. Pediatria, 2016, 13 (112–116): 77–91.
  • Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.

Fot.: © juan_aunion - Fotolia.com