Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Przyrost masy ciała w ciąży

Zachodzące w organizmie kobiety zmiany związane z ciążą, wynikające między innymi ze wzrostu objętości krwi oraz powiększania się macicy w miarę rozwoju dziecka, warunkują stopniowy przyrost masy ciała przyszłej mamy. Zalecany w czasie trwania ciąży przyrost wagi zależy od masy ciała kobiety przed zajściem w ciążę, trymestru ciąży oraz tego, czy jest to ciąża pojedyncza, czy mnoga.

Prawidłowy przyrost wagi ciężarnej uzyskany przez zastosowanie odpowiednio skomponowanej diety, jest niezbędny dla rozwijającego się dziecka. Nie ma nic bardziej mylnego niż przeświadczenie, że w ciąży należy jeść „za dwoje”, a nie „dla dwojga”. Dlatego ważne jest, aby przyszła mama dbała o jakość spożywanego pożywienia, które powinno pokryć zapotrzebowanie zarówno na składniki odżywcze, jak i mineralne. W pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie na kalorie wzrasta o ok. 150 kcal na dobę.

W ciąży nie jemy "za dwoje"

Jeśli kobieta miała masę ciała w normie przez zajściem w ciążę nie ma konieczności zwiększania ilości przyjmowanych kalorii w tym okresie ciąży. W przypadku, gdy dieta kobiety przed ciążą dostarczała większych ilości kalorii niż wynikałoby to z jej zapotrzebowania, zapasy energetyczne mogą być na tyle wystarczające, że zapewnią właściwy rozwój płodu, bez konieczności zwiększania ilości przyjmowanego pokarmu. W II trymestrze wartość energetyczna racji pokarmowej kobiety ciężarnej powinna zostać zwiększona o 360 kcal/dobę, a w III o 475 kcal/dobę. Prawidłowy przyrost masy ciała przyszłej mamy, uwzględniający większe zapotrzebowanie kaloryczne, powinien wynosić na wadze około 10-16 kg (w przypadku kobiet o BMI między 18,5-24,9). Na wzrastającą masę ciała kobiety w ciąży składa się waga: dziecka (ok. 3,5 kg), łożyska (ok. 0,9-1,5 kg), gruczołów piersiowych (ok. 0,9-1,5 kg), zwiększonej objętości krwi (ok. 1,8 kg), zgromadzonej tkanki tłuszczowej na potrzeby porodu i karmienia (ok. 2,3-4 kg) oraz ciężaru macicy ( ok. 0,9-2,3 kg).

W zależności od obecności nadwagi lub zbyt niskiej masy ciała zalecenia te będą nieco inne. Zalecany przyrost masy ciała w trakcie ciąży u kobiet z nadwagą lub otyłością jest mniejszy niż u kobiet z prawidłową masą ciała. U kobiet z przedciążową wartością wkaźnika BMI 26-29 powinien wynosić od 7 do 11,5 kg, a w przypadku kobiet z BMI >29 przyrost masy ciała nie powinien przekraczać 7kg.

Nadmierny przyrost wagi w ciąży

Nadmierny przyrost masy ciała podczas ciąży zwiększa ryzyko długoterminowej otyłości zarówno u matki, jak i u dziecka, narażając tym samym oboje na ryzyko chorób z nią związanych. Ponadto przyczynia się do bólów kręgosłupa, obrzęków dolnych i górnych kończyn, powstawania żylaków i hemoroidów. Zbyt duży przyrost masy ciała w ciąży, a także nadwaga i otyłość przed ciążą mogą być przyczyną powikłań ciążowych, takich jak cukrzyca ciężarnych, nadciśnienie, makrosomia noworodków, poród przedwczesny czy konieczność ukończenia ciąży cięciem cesarskim.

Zbyt niski przyrost masy ciała w ciąży jest związany z niską masą urodzeniową noworodków, która zwiększa umieralność i chorobowość okołoporodową, może być przyczyną problemów rozwojowych okresu dziecięcego, a także należy do czynników ryzyka chorób układu krążenia, cukrzycy i nadciśnienia w późniejszym wieku.

Przyrost masy ciała powinien być kontrolowany podczas każdej wizyty u ginekologa i wpisywany do karty przebiegu ciąży. Nie jest wskazane aby był zbyt duży lub zbyt mały w stosunku do zalecanych wartości. Każda kobieta ma jednak indywidualne predyspozycje, które lekarz pomoże jej uwzględnić.

Bibliografia:

  • Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa.
  • Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012.
  • Szostak-Węgierek D., Cichocka A. Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

Fot.: © RioPatuca Images - Fotolia.com