Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa zdrowiewciazy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

Nudności i wymioty - jak ich uniknąć lub zminimalizować ich objawy

U wielu kobiet poranne mdłości i towarzyszące im wymioty są jednym z pierwszych objawów ciąży. Zazwyczaj pojawiają się w pierwszych tygodniach ciąży i trwają do końca pierwszego trymestru. Przyszłe mamy doświadczają nudności głównie rano. Niekiedy zdarza się, że odczucie to towarzyszy kobietom cały dzień lub także w nocy.

Mdłościom mogą towarzyszyć wymioty, jednak ich częstotliwość jest różna i każda kobieta przechodzi ten okres ciąży mniej lub bardziej dokuczliwie. Mdłości i wymioty nie zagrażają ciąży i zdrowiu dziecka. Mogą jednak wpływać na samopoczucie przyszłej mamy. Gdy są intensywne i występują długo mogą prowadzić do odwodnienia oraz deficytu mikro- i makroskładników oraz witamin w organizmie kobiety.

Odczuwanie mdłości w czasie trwania ciąży uzależnione jest od zmian hormonalnych zachodzących w ciele kobiety, odczuwania stresu, czy przyjmowania preparatów z żelazem. Na początku ciąży w organizmie przyszłej mamy zachodzą znaczące zmiany hormonalne.

Jak zmniejszyć nudności w ciąży

Aby zmniejszyć ryzyko mdłości w ciąży, należy zwrócić uwagę na jadłospis przyszłej mamy i otaczające ją zapachy. W ciąży zmysł powonienia staje się nadwrażliwy na bodźce i pewne drażniące ją zapachy mogą nasilać mdłości. Warto zwracać uwagę na to, które zapachy tak działają i ich unikać. Zwłaszcza potrawy w menu przyszłej mamy powinny mieć neutralny aromat. Bardzo ważne jest także regularne spożywanie posiłków, mniej więcej co 3-4 godziny. Zjedzenie pierwszego posiłku lub przekąski jeszcze przed wstaniem z łóżka minimalizuje wystąpienie mdłości. Zaleca się zjedzenie wówczas np. kromki chleba, wafla ryżowego, sucharków w niewielkiej ilości. Po zjedzeniu takiej przekąski należy pozostań w łóżku jeszcze przez kilka minut, układając głowę wyżej niż reszta ciała, co pozwoli uniknąć zgagi. Warto zadbać także o prawidłową higienę spożywania posiłków, co oznacza, że powinno się jeść w spokoju, powoli, bez pośpiechu. Ma to pozytywny wpływ na procesy trawienia. W jadłospisie kobiety w ciąży nie powinno być potraw tłustych, smażonych, ostro przyprawionych, słodyczy, żywności wysoko przetworzonej, a także typu fast food. Należy także ograniczyć w pierwszym trymestrze ciąży spożycie nabiału, surowych owoców i warzyw, ponieważ długo zalegają w żołądku i po chwilowej uldze, wzmaga mdłości i zgagę.

Inną przyczyną występowania mdłości może być spadek stężenia cukru we krwi, dlatego warto spożywać produkty pełnowartościowe typu: pieczywo z pełnego ziarna, razowy makaron i inne produkty zawierające węglowodany złożone, które długo utrzymują właściwy poziom cukru. Warto też mieć zawsze przy sobie coś, co podniesie nam poziom cukru, aby zapobiec atakom głodu (np. pieczywo, owoc o niskim indeksie glikemicznym, orzechy lub migdały w ograniczonej ilości). Kobietom w ciąży zaleca się przygotowywanie potraw lekkostrawnych, gotowanych, duszonych, pieczonych. Warto też do menu włączyć produkty bogate w witaminę B6, która zapobiega mdłościom (produkty zbożowe, warzywa zielone, fasolka szparagowa, kalafior, marchew, ziemniaki, fasola, nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki dyni, chude mięso, drób, jajka, ryby). Z wymienionych produktów warto przyrządzać niezabielane i przygotowywane bez zasmażek zupy, które są bardziej lekkostrawne niż tradycyjne drugie dania.

Niekiedy za występowanie mdłości odpowiedzialne są suplementy diety zawierające w swoim składzie żelazo. Obciążają one układ trawienny, dlatego jeśli ich przyjmowanie jest konieczne, lepiej spożywać je razem z lekkostrawnymi posiłkami w kilku dawkach.

Co pomaga na mdłości?

Korzystnie na zmniejszenie występowanie mdłości wpływa wypijanie niewielkich ilości wody przez cały dzień. Małe i częste porcje płynów rozrzedzają kwasy żołądkowe i zapobiegają uczuciu ssania w żołądku. Należy wypijać minimum 2 litry płynów dziennie. Zaleca się poza ciepłą wodą mineralną picie: słabych naparów ziołowych, np. z melisy lub nagietka, niesłodzonych kompotów zwłaszcza z jabłek oraz naparu ze świeżego imbiru. W celu przygotowania naparu z imbiru należy zalać dwa jego plasterki wrzątkiem, zaparzać pod przykryciem przez 10 minut i wypić. Ważne też jest unikanie wszelakich napojów gazowanych i słodzonych, mocnej herbaty, kawy, soków owocowych z kartonu o intensywnym smaku oraz mleka. Pamiętajmy, aby nie pić w trakcie posiłku, tylko ok. 20 minut po nim. Ryzyko wystąpienia nudności jest wtedy mniejsze.

Prawidłowo skomponowany jadłospis na pewno zapewni przyszłej mamie ulgę w odczuwaniu dyskomfortu związanego z mdłościami i wymiotami.

Piśmiennictwo:

  • Szostak-Węgierek D., Cichocka A. Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków. Wyd. Lek PZWL, Warszawa 2005.
  • Świątkowska D. Poradnik żywienia kobiet w ciąży. Instytut Matki i Dziecka, Klinika Położnictwa i Ginekologii, Warszawa. 

Fot.: © Fotolia.com