Zdrowie psychiczne i emocjonalne w ciąży i po niej – jak o nie zadbać?

Kiedy w rodzinie pojawia się nowy członek, powinien to być najszczęśliwszy czas. I to jest prawda! Z tym, że nie należy ignorować wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym i emocjonalnym matki.

Ciąża nieodmiennie wiąże się z wieloma zmianami w Twoim organizmie, niektórymi hormonalnymi, niektórymi fizjologicznymi i mnóstwem objawów, z którymi trzeba sobie poradzić. Dlatego kobiety w ciąży lub te, które właśnie urodziły, mogą być bardziej narażone na wyzwania związane ze zdrowiem psychicznym. I dlatego pomyśleliśmy, że przywitamy ich kilkoma radami.

Zdrowie w ciąży

Pewien niemiecki specjalista w zakresie pobierania i przechowywania komórek macierzystych po urodzeniu, przychodzi z pomocą, aby informować i wspierać Cię w magicznej podróży, jaką jest ciąża i macierzyństwo. Wszyscy wiemy, że poinformowani rodzice są silniejsi i lepiej przygotowani na to, co ich czeka. Jeśli chcesz poznać sekrety prawdziwej równowagi psychicznej i emocjonalnej, czytaj poniżej! Chroń zdrowie swojego dziecka i wybierz któryś z naszych pakietów do pobierania i przechowywania komórek macierzystych po urodzeniu, korzystając z naszej listopadowej super oferty.

Według statystyk, w czasie ciąży lub w pierwszym roku po ciąży, jedna na pięć kobiet doświadczy lęku lub depresji. Można więc powiedzieć, że problemy ze zdrowiem psychicznym są chyba najczęstszym powikłaniem ciąży. Radość może zamienić się w smutek, bezradność, samotność, zagubienie, żal i poczucie winy. I to zwłaszcza w świecie, który może sprawić, że poczujesz się winna, zawstydzona lub – zupełnie fałszywie – będziesz złą matką, jeśli nie będziesz cały czas szczęśliwa i zaangażowana. Hormony, brak snu, nudności i zmartwienia, a ostatnio pandemia Covid-19, to tylko kilka rzeczy, które mogą cię przytłoczyć i ułatwić zmaganie się z depresją lub lękiem. Ważne jest, aby wiedzieć, że te rzeczy nie są w żaden sposób twoja wina, ale pochodzą z wielu czynników.

Jak lepiej zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

Po pierwsze, zadbaj o swoje ciało. Wiele pojawiających się problemów zdrowotnych może być nasilonych przez złe odżywianie lub niewystarczającą ilość snu. W żadnym wypadku nie powinnaś robić wszystkiego sama, poproś o pomoc, jeśli chodzi o jedzenie, czas dla siebie, odpoczynek i relaks. Twój partner, rodzina i przyjaciele z pewnością mogą Ci w tym pomóc.

Ponadto, oczywiście ćwiczenia nie są uniwersalnym lekarstwem na wszystkie problemy, ale odrobina delikatnego ruchu może pomóc ci się uspokoić i przynieść bardzo potrzebny zastrzyk endorfin. Spacer wokół bloku może wiele znaczyć dla ciała i umysłu, gdy spędzasz dużo czasu ze swoim maluchem lub gdy masz wiele przytłaczających myśli o ciąży. Zmień scenerię, zaczerpnij trochę świeżego powietrza i endorfin w swoim organizmie.

Zdrowie w ciążyJak wspominamy wyżej, wsparcie twojego wewnętrznego kręgu jest niezwykle ważne. Nikt nie powinien sobie radzić cały czas sam, a Ty nie jesteś złą matką, jeśli prosisz o pomoc bliskie Ci osoby. Zwłaszcza, że poczucie izolacji, gdy cały czas jest się w domu z maluchem, może być dla każdego zbyt duże. Poproś o towarzystwo i pomoc!

Jeśli czujesz, że to wszystko jest zbyt wiele, to terapia może być bardzo pomocna. Nawet jako para dobrze jest rozmawiać o zmianie ról, z małżonka na rodzica. Pamiętaj, zadbaj o swoje zdrowie w czasie ciąży. To ważne, Ty jesteś ważna, najważniejsza!