Higiena jedzenia

0
Rate this post

Piramida żywieniowa i równowaga żywieniowa

Infografika bilansu żywieniowego, trzy makrokategorie, na które możemy podzielić piramidę, to:

  • żywność pochodzenia zwierzęcego, taka jak: mięso i podroby, produkty rybołówstwa, sery i jaja;
  • pokarmy pochodzenia roślinnego takie jak: zboża, ziemniaki, rośliny strączkowe, warzywa i owoce;
  • tłuszcze przyprawowe i nasiona oleiste.

1 Ograniczone użycie

Czerwone mięso, masło, ziemniaki, napoje gazowane i słodkie, sól, krowie i jego pochodne (zwłaszcza te z intensywnej hodowli, pasteryzowane lub UHT

  • 2
  • 2/3 razy w tygodniu
  • Kurczak, ryby, jaja i rośliny strączkowe za wkład wapnia i witaminy D
  • 3

Codziennie

Oliwa z Oliwek Extra Virgin o wysokiej sile polifenoli >500mg/L, nasiona oleiste, owoce, warzywa, makaron i pieczywo wyrabiane ze starożytnych odmian pszenicy durum (jeśli chcesz trzymać się diety śródziemnomorskiej) lub prosa, komosy ryżowej, ryżu i jęczmienia.

  • 4 Codziennie

Woda mineralna, aktywność fizyczna (minimum 30 minut energicznego marszu) i kontrola wagi

Żywność konserwowana i przetworzone mięso, takie jak wędliny i konserwy, powinny być marginalną alternatywą, ponieważ zawsze lepiej jest wybierać świeże produkty. To samo dotyczy krowiego i jego pochodnych. Zamiast tego zaleca się spożywanie co najmniej 2-3 razy w tygodniu: odpowiednio wyhodowanego chudego mięsa (np. „karmionych trawą”) świeżych ryb i ekologicznych jaj.

Warzywa, owoce, płatki zbożowe i rośliny strączkowe powinny być spożywane codziennie i to samo dotyczy twoich dzieci. Rzeczywiście, jeśli przyzwyczaisz się do jedzenia owoców i warzyw od najmłodszych lat, będą miały większe szanse na zdrowe i świadome swoich wyborów dorastanie. Wreszcie, tłuszcze przyprawowe i nasiona oleiste, niezbędne do zrekompensowania zapotrzebowania na kwasy tłuszczowe i witaminy, przyczyniają się do dostarczania wielu przeciwutleniaczy niewitaminowych lub solnych.

Ale bądź ostrożny: ze wszystkich produktów spożywczych zawsze dobrze jest unikać tych konserwowanych w soli, oleju, syropach, przetworach i nadmiernie wyszukanych przepisach, a także fast foodów. Pamiętaj, aby nie zastępować naturalnych elementów przetworzonymi, takimi jak: dżemy, marmolady, suszone owoce, w syropie czy kandyzowanych owocach, gdyż nie należą one do kategorii warzyw, ale słodyczy.

Higiena żywności to drugi filar zdrowego odżywiania. Higiena to nie tylko bezpieczeństwo biologiczne i mikrobiologiczne przed bakteriami, wirusami i pasożytami, ale mówiąc dokładniej, ochrona przed wszelkimi formami skażeń genetycznych, chemicznych czy farmakologicznych.

Aby zapewnić bezpieczną żywność, najprostszym sposobem jest sprawdzenie identyfikowalności łańcucha dostaw żywności. W ten sposób możesz sprawdzić, czy żywność respektuje procesy biologiczne i jest kontrolowana od wysiewu do produkcji, aż do momentu sprzedaży.

Po co jeść zdrowo?

Temat żywienia nie jest taki prosty, ale w tym momencie możesz się zastanawiać: jakie są korzyści ze zdrowej diety?

Zacznijmy od obalenia mitu, że zdrowe odżywianie służy tylko schudnięciu, aby dostać się na galową sukienkę lub z myślą o zasłużonych wakacjach. Przestrzeganie zbilansowanej diety oznacza raczej dobre samopoczucie na co dzień, nie rezygnując z przyjemności dobrego posiłku. Niestety często zapomina się, że zbilansowana dieta to przede wszystkim optymalizacja podaży składników odżywczych i składników, które zaspokajają potrzeby naszego organizmu.

po-co-jesc-zdrowoTak naprawdę zdarza się, że w wyniku nieprawidłowej diety pojawiają się niedobory, które nasz organizm, zaprojektowany przez Matkę Naturę jako doskonała maszyna, jest w stanie sam się kompensować.

  • Jednak w niektórych przypadkach te zaburzenia równowagi prowadzą do skutków ubocznych zarówno w perspektywie krótkoterminowej;
  • takie jak obniżenie poziomu energii lub wahania nastroju, zarówno w perspektywie długoterminowej;
  • takich jak rozwój chorób takich jak cukrzyca, alergie pokarmowe, zapalenie stawów czy nowotwory.

Ale skutki braku równowagi żywieniowej dotyczą nie tylko ludzi, którzy jedzą niezdrowe jedzenie. W rzeczywistości nawet ci, którzy są przekonani, że odżywiają się zdrowo, ale ograniczają się do spożywania zawsze tej samej żywności, mają niedobory niektórych niezbędnych składników odżywczych. Co wtedy zrobić?

Jak już przewidywaliśmy, pierwszym krokiem w kierunku prawidłowego odżywiania jest zwrócenie uwagi na to, jakie składniki odżywcze spożywamy. Celem jest bowiem promowanie nie tylko równowagi fizycznej, usuwanie ryzyka chorób i zaburzeń odżywiania, ale także wspieranie równowagi psychicznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj