TEMATY Jedz zdrowoJedzenieCukier Włókna

0
Rate this post

Od cukru do błonnika: 3 sekrety zdrowego odżywiania i dbania o zęby

Chcesz mieć zdrowe zęby? Naucz się dbać o zęby również poprzez odpowiednie odżywianie.

  • Wraz z dr Michele Pizzinini – dietetykiem i specjalistą w dziedzinie nauk o żywności zidentyfikowaliśmy trzy proste „dobre praktyki”.
  • Zgrabne usta z niską zawartością cukru i dużą ilością błonnika

Tak, dr Conci w swoim wywiadzie przypomniał nam, że cukry są prawdziwym zabójczym pokarmem dla naszych ust. Mimo to średnie spożycie cukru na osobę jest bardzo wysokie: od początku 1900 r. do dziś wzrosło średnio z 1 kg na osobę rocznie do 28 kg, ze szczytami w krajach takich jak USA, wynoszącymi 46 kg.

Od cukrów należy preferować pokarmy bogate w błonnik, które pełnią funkcję oczyszczającą dla jamy ustnej. Pomyśl o naszych przodkach, którzy spożywali średnio 150-200 gramów błonnika dziennie, co odpowiada kilku kilogramom pokarmów roślinnych, które stanowiły rodzaj naturalnego „oczyszczania” zębów.

Dzisiaj trudno jest spożywać 20 gramów błonnika dziennie, ale produkty pełnoziarniste i warzywa bogate w błonnik są niezbędne do utrzymania dobrej kondycji jamy ustnej. Tak więc zielone światło dla warzyw, ale uważaj na owoce. W rzeczywistości ta ostatnia, oprócz błonnika, jest bogata w cukry, w szczególności fruktozę, cukier, który bierze natychmiastową produkcję tłuszczu jako sposób na pozbycie się.

Wzmocnij zęby poprzez „żucie” twardych pokarmów

Dzisiaj bardzo dobrze wykorzystujemy miękkie pokarmy: w naszej diecie zwykle przyjmujemy wysoko przetworzoną żywność. Już samo gotowanie zmniejszamy ich konsystencję i zubażamy je w składniki odżywcze, takie jak witaminy i sole mineralne.

Ma to również wpływ na zęby, na przykład nasi rodzice dali dzieciom również kość do obgryzania, podczas gdy dziś wolą one delikatne pokarmy, w wyniku czego ząb jest mniej stymulowany do prawidłowego wzrostu i jest również bardziej wrażliwy.

Kiedy kość nie działa, jest słabsza. Po sześciu miesiącach w kosmosie astronauci przybywają z wyjątkowo delikatnymi kośćmi, ponieważ nawet jeśli przyjmują suplement wapnia, kość, która nie podlega rozciąganiu i stresowi przez długi czas, jest demineralizowana.

wzmocnij-zeby-poprzez-zucie-twardych-pokarmowŻuć pokarm przez długi czas, aby wspomóc trawienie, wagę i zdrowie jamy ustnej

  • Trzecia sugestia, którą „daje” nam dr Pizzinini, to zwolnienie tempa posiłku i dobre przeżuwanie przed połknięciem: to prosta sztuczka, która „kosztuje” niewiele wysiłku, ale gwarantuje ogromne korzyści.
  • Pamiętajmy bowiem, że sygnały głodu i sytości zaczynają się w żołądku po około 20 minutach od rozpoczęcia jedzenia: dlatego spożycie posiłku w 5 minut uniemożliwia organizmowi wytwarzanie tych sygnałów w czasie fizjologicznym.

Ponadto dłuższe żucie sprawia, że ​​pokarm jest bardziej strawny. Rozbijanie pokarmu w ustach pozwala mu lepiej mieszać się ze śliną, która zawiera enzymy trawiące wstępnie węglowodany oraz lizozym, substancję o działaniu antybiotycznym. W ten sposób pokarm staje się bardziej lepki, łatwiejszy do pracy z układem trawiennym iz mniejszym obciążeniem bakteryjnym.

Nie przegap kolejnego numeru Saniblog.it, w którym przeczytasz cały wywiad z doktorem Pizzininim, który zadaje ostatni cios mitowi restrykcyjnej diety i udziela nam cennych informacji na temat prawidłowego podejścia do żywienia… A razem z wywiad wiele danych na temat nawyków żywieniowych mieszkańców Trentino!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj