DEKALOG NA ZDROWE ODŻYWIANIE

0
Rate this post

Z Brazylii pochodzi podręcznik zdrowej diety, który powinien być przykładem dla wszystkich. Wytyczne brazylijskiego Ministerstwa Zdrowia nie opierają się na tradycyjnych makrokategoriach składników odżywczych (węglowodany, białka, tłuszcze, błonnik), ale na znacznie ważniejszym dzisiaj podziale:

ŻYWNOŚĆ NATURALNA LUB MINIMALNIE PRZETWORZONA: to taka, która nie została poddana żadnemu przetwarzaniu lub minimalnemu przetworzeniu (mielenie, suszenie, fermentacja, pasteryzacja, zamrażanie…) bez dodatku soli, cukru, tłuszczów i innych substancji.

Przykłady: świeże lub mrożone owoce i warzywa, suszone lub mrożone rośliny strączkowe, zboża, makaron, chleb bez soli i dodatku tłuszczu, świeże lub mrożone mięso, świeże lub mrożone ryby, jajka, , jogurt naturalny, woda, herbata i naturalne herbaty ziołowe, Kawa.

ŻYWNOŚĆ PRZETWORZONA

Są to proste produkty spożywcze, których przygotowanie wiąże się jednak z dodatkiem soli, cukru lub tłuszczu lub procesami takimi jak wędzenie. Przykłady: chleb, ser, niepeklowane mięsa (szynka, bresaola, speck, pancetta…), przetwory, konserwy mięsne i rybne, konserwy warzywne i strączkowe (z dodatkiem soli, octu lub marynat).

ŻYWNOŚĆ ULTRAPRZETWORZONA: to żywność przemysłowa, której produkcja wymaga złożonego przetworzenia i dodania wielu składników: soli, cukru, tłuszczów, ale także białek sojowych czy mlecznych, ekstraktów mięsnych, wzmacniaczy smaku, barwników i innych dodatków .

Przykłady: dania gotowe / instant, przekąski, herbatniki i inne przemysłowe wypieki, cukierki, przekąski, batoniki, słodkie płatki śniadaniowe, kiełbaski (salami, mortadela, coppa, kiełbasa, zampone, cotechino, wurstel…), jogurt słodzony / aromatyzowany , słodzone napoje.

Nie trzeba dodawać, że zdrowa dieta opiera się na pierwszej kategorii: hasłem przewodnim jest zatem proste jedzenie – i gotowanie! Ale także różnorodność i jakość surowców oraz dbałość o kontekst i sposób, w jaki jesz.

  • A potem pamiętajmy, że wybory żywieniowe nie tylko wpływają na zdrowie, ale mają też reperkusje społeczne, kulturowe i środowiskowe.
  • Oto dekalog dotyczący zdrowego odżywiania według ekspertów z kraju Ameryki Południowej.
  • towarzyskość jest ważnym aspektem żywienia

1. Dieta powinna opierać się na żywności naturalnej lub minimalnie przetworzonej
Szeroka gama naturalnych lub minimalnie przetworzonych produktów spożywczych, głównie pochodzenia roślinnego, stanowi podstawę zrównoważonej, smacznej, odpowiedniej kulturowo i zrównoważonej diety z punktu widzenia społecznego i środowiskowego.

Różnorodność oznacza

  1. roznorodnosc-oznaczawszystkie kategorie żywności (zboża, rośliny strączkowe, owoce, warzywa, korzenie, bulwy, bakalie, , jajka, mięso)
  2. różnorodność w obrębie każdej kategorii: m.in. ryż i orkisz, fasola i soczewica, ziemniaki i rzepa, kurczak i ryby (oba w kategorii „mięso”).

2. Oleje, tłuszcze, sól i cukier należy używać w niewielkich ilościach Oleje, tłuszcze, sól i cukier pod warunkiem, że są używane z umiarem do przyprawiania lub gotowania żywności naturalnej lub minimalnie przetworzonej, nie wpływają negatywnie na dietę.

3. Spożycie przetworzonej żywności musi być ograniczone Dodane składniki i metody produkcji negatywnie zmieniają właściwości odżywcze produktów wyjściowych (np. tuńczyk w puszce jest mniej zdrowy niż tuńczyk świeży). Żywność przetworzoną można jednak stosować w niewielkich ilościach jako składniki potraw opartych na żywności naturalnej (np. makaron z sosem pomidorowym i serem); nie zaleca się wyłącznego użytku (np. zjedzenie obiadu z kanapką).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj