Trendy bardziej opartej na współpracy, społeczności, świadomych zachowań konsumpcyjnych, z żywnością o unikalnych smakach (doświadczenia multisensoryczne, projekcje 3D), świeżą, zdrową, zrównoważoną; innowacyjne rozwiązania, związane z technologią, optymalizacją procesów (jedzenie przyszłości u naszych drzwi), pomagające tworzyć doświadczenia konsumenckie w sposób zdemokratyzowany i zdigitalizowany, takich jak m.in. płatności zbliżeniowe, cyfrowe menu, totemy i zintegrowane aplikacje do składania zamówień …to są pewne potwierdzenia, które pozostaną, ale bezpieczeństwo żywności jest zawsze modne!
Przyjrzyjmy się niektórym z tych trendów
Unikaj marnotrawstwa
Obecnie na całym świecie marnuje się około jednej trzeciej produkowanej żywności. W Brazylii ponad 100 milionów ludzi nie ma pewności, czy będą jeść 3 posiłki dziennie, a ponad 20 milionów głoduje.
Działania, które mają na celu zwalczanie marnotrawienia żywności poprzez redystrybucję nadwyżki żywności lub zbliżającego się terminu przydatności do spożycia, otwierają dyskusje na temat rozszerzania ram regulacyjnych i wzmacniania inicjatyw darowizn żywności oraz zachęcania coraz większej liczby firm i osób do zaangażowania się w walkę z głodem ( omówione w innym poście).
Unikalne smaki
Jeśli w ciągu ostatnich kilku miesięcy miałeś ochotę poszukać komfortu w klasycznych i nostalgicznych smakach, to jest to jeden z głównych trendów smakowych, który pojawił się w ciągu ostatnich dwóch lat, głównie z powodu pandemii covid-19.
Aby poradzić sobie z tymi momentami niepewności, ludzie szukali potraw, które przynoszą uczucie komfortu i przywitania, budząc z każdym kęsem emocjonalny związek z dzieciństwa… „Pamiętam smak ryżu, fasoli, mięsa z ziemniakami, wszystko to było tłuczone moja babcia robiła”.
Sztuczna inteligencja (AI)
Od aktywowanych głosem liczników czasu po maszyny, które podają spersonalizowane porcje, dostępna jest technologia, która pomaga rozpowszechniać programy subskrypcyjne i lojalnościowe, takie jak polecanie win w sposób bardziej asertywny i przy mniejszym wysiłku ludzkim, tworząc własny enoprofil dla konsumenta.
Rośnie popularność żywności pochodzenia roślinnego (produkty roślinne)
Czy to ze względu na ograniczenia lub nietolerancje żywieniowe, poszukiwanie zdrowszej diety, czy troskę o ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, redukcjonizm rośnie. Brazylia jest jednym z pięciu największych producentów mięsa na świecie, ale ze względu na swoją bioróżnorodność, naukę i możliwości produkcyjne z pewnością ma potencjał, by być protagonistą w rozwoju nowych źródeł roślinnych.
opakowania ekologiczne
Ostatnie badania pokazują, że większość ludzi jest skłonna zapłacić więcej za fast food, który przyjmuje bardziej przyjazne dla środowiska praktyki i materiały. Najwięksi światowi gracze fast foodów dostrzegli to przesłanie i są liderami branży w swoich wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaczynając testować opakowania wielokrotnego użytku w ramach swojego projektu mającego na celu zmniejszenie ilości odpadów.
Klienci mogą zdecydować się na użycie opakowań wielokrotnego użytku do pozycji menu, a po zakończeniu posiłku mogą zwrócić pojemniki do wyczyszczenia, mając pewność, że 100% opakowań pochodzi z odnawialnych, pochodzących z recyklingu i/lub certyfikowanych źródeł.
Zrównoważone i regionalne ruchy
Istnieje realny związek między markami, restauracjami i klientami z ruchem polegającym na odpowiednim otwarciu kuchni, ale obejmuje on całe doświadczenie obsługi z zachowaniem przejrzystości.
Klienci poszukują zróżnicowanej, bezpiecznej i przyjaznej interakcji, zapewniającej połączenie ze społecznością i lokalnymi produktami, ilustrującą pełny potencjał relacji między zakładami a lokalnymi dostawcami/producentami, jak np. protagonizm rdzennej i amazońskiej puszczy w potrawach regionalnych.