„Rzuć palenie razem z nami” – kampania zdrowotna dla rzucających palenie – Zdrowie w ciąży – uzależnienia od alkoholu, tytoniu i narkotyków

0
Rate this post

Krzysztof Przewoźniak, Zakład Onkologii – Instytut w Warszawie Dzień publikacji: 10.06.2015znak_palenie-1177198-5256363

Corocznie istotną informacją dla osób, które rzuciły palenie papierosów, a także ich zwolenników, są terminy ogólnopolskich projektów promujących zdrowy i zrównoważony styl życia. Wśród nich najchętniej wybierana jest akcja „Rzuć palenie z nami” organizowana w Polsce od 1991 roku.

Rzuciłem z nami palenie

Jest organizowany w dwóch edycjach: wiosennej, której kulminacją jest Światowy Dzień Bez Tytoniu (31 maja) oraz jesiennej, kończącej się Światowym Dniem Przestania Palenia Papierosów, który odbywa się w każdy trzeci czwartek listopada.

  • Ich głównym celem jest nakłanianie, a także pomaganie osobom, które zamierzają rzucić palenie papierosów. W nich też łatwiej wzbudzić i zachować pasję mass mediów. Corocznie działania edukacyjne i interwencyjne skupiają się na innym elemencie ograniczania palenia tytoniu.
  • Skuteczność tych działań zwiększa włączenie w jej stosowanie wielu organizacji, stowarzyszeń, związków, a także sąsiedztw. To świetna technika wykorzystania władz sąsiedzkich i krajowych. Pozwala to na budowanie solidnej koalicji, która ma na celu poprawę zdrowia i dobrego samopoczucia kultury.

Promowanie problemu, a także duże zainteresowanie opinii publicznej, skutkują zwiększonym zapotrzebowaniem na porady kliniczne dotyczące tego, jak dokładnie rzucić palenie, a także mówienie o wpływie palenia papierosów na zdrowie i dobre samopoczucie. W kontakcie z lekarzem lub pielęgniarką palacz papierosów w szerokim zakresie potwierdza przekazywane informacje o niekorzystnych skutkach palenia papierosów.

Głęboko uzależnieni palacze, którzy sami nie radzą sobie z problemem, szukają wsparcia u doradcy. Wymaga to szkolenia, a także zaangażowania środowiska klinicznego w terapię uzależnienia od tytoniu. Każdy lekarz musi zapytać swoich klientów, czy palą papierosy, a także umieć im doradzić, jak rzucić palenie.

Działania antytytoniowe obejmują: masowe imprezy plenerowe, happeningi organizowane w ogólnie dostępnych miejscach publicznych. W tygodniach poprzedzających ostatni projekt materiały edukacyjne były dostępne w wybranych drogeriach na terenie całego kraju, na terminalach PKP, a także w pociągach, autobusach, pociągach, a także samolotach.

Poczta Polska rozprowadzała kupony konkurencji, plakaty oraz ulotki, podobnie jak sieć oddziałów Funduszu Wczasowego Pracowników.

Informacje o działalności dostępne są na stronie internetowej www.promocjazdrowia. Funkcji mediów, w tym mediów lokalnych, nie sposób przecenić. Propagowanie koncepcji działania przez środki masowego przekazu ma zasadnicze znaczenie dla powodzenia ww. działań. Jest to skuteczna, szybka i przede wszystkim niedroga forma dotarcia do wielu palaczy ze szczegółami wellness. W ostatnich ładunkach, czyli dwóch latach, w Polsce faktycznie organizowano różne projekty medialne dotyczące rzucenia palenia, takie jak „Każdy papieros niszczy zdrowie” czy „Papierosy pożerają żywcem”.

Ważnym elementem kampanii jest ogólnopolska konkurencja „Przestańcie palić z nami papierosy” dla osób deklarujących wolę z pewnością rzucenia palenia papierosów. Wypełniony kod promocyjny konkursu jest potwierdzeniem rezygnacji z uzależnienia.

W latach 1991-2006 koordynatorzy otrzymali ponad 450 tys. takie kupony rabatowe.

Spośród nich przyciągnięto ponad 500 mistrzów, uczestników podróży do Rzymu oraz spotkań na prywatnych rynkach docelowych z Papieżem Janem Pawłem II. Osoby szczególnie związane z upowszechnianiem projektu istniały ze Złotymi Honorowymi Odznakami Fundacji „Promocja Zdrowia” oraz wyróżnieniami „Białego Kruka”.

Jak pokazuje coroczne ogólnopolskie badanie, zadania realizowane w ramach ww. działań mają istotny wpływ na postawy Polaków wobec palenia papierosów. Szacuje się, że w wyniku akcji „Przestań palić z nami papierosy” od początku lat 90. w Polsce rzuciło palenie około 4,5 mln osób.

Zdjęcie: © kmcmongkol – Fotolia.com

  • Polecana literatura:Amerykańska hodowla komórek rakowych (ACS). Historia wspaniałego amerykańskiego zadymienia. ACS, Atlanta, GA, 2013 http://www.cancer.org/healthy/stayawayfromtobacco/greatamericansmokeout/history-of-the-great-american-smokeout
  • Jaworski JM, Linke-Drzyżdżyk D, Przewoźniak K, Zatoński W. Unikanie chorób papierosowych – ogólnopolskie projekty zdrowotne. W: Zatoński W, Przewoźniak K, red.. Palenie papierosów w Polsce: perspektywy, konsekwencje zdrowotne, a także unikanie. Wydanie II. Centrum-Instytut Onkologii, Warszawa 1999: 127– 163.
  • Zatoński W. Metoda na wellness. Tło neutralizacji epidemii tytoniu w Polsce. Fundacja Promocja Zdrowia, Warszawa 2004.

Zatoński W. Demokracja i zdrowie: kontrola tytoniu w Polsce. W: de Beyer J, Brigden W, wyd. Polityka kontroli papierosów: techniki, sukcesy, a także kłopoty. Bank Światowy oraz Study for International Tobacco Control, Washington DC, 2003: 97-120.

Zatoński W., Linke-Drzyżdżyk D., Tyczyński J., Jaworski M.J., Przewoźniak K. Firma skutecznej kampanii antytytoniowej. Przegląd systematyczny. Centrum-Instytut Onkologii, Warszawa 1997

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj