Dieta kobiety karmiącej piersią – zalecenia

0
Rate this post

W okresie karmienia piersią zapotrzebowanie kobiety na energię wzrasta o około 500 kcal dziennie, czyli nawet więcej niż w ostatnim trymestrze ciąży. W okresie laktacji typowe zapotrzebowanie na moc waha się w granicach 2300-3200 kcal/dobę (zależy to m.in. od masy ciała, wysiłku fizycznego oraz wieku).

Musisz codziennie spożywać 5 lub 6 szybko przyswajalnych potraw bogatych w składniki odżywcze i minerały. Jeżeli w okresie ciąży wprowadzano jakiekolwiek prozdrowotne zmiany w jadłospisie lub sposobie życia (np. zaprzestanie lub ograniczenie palenia papierosów, a także spożywania alkoholu), należy je utrzymywać również w okresie laktacji. Jeśli Twoja ciąża była okresem łapania pragnień, zwiększonego głodu, a także nadmiernego przybierania na wadze, to najwyższy czas na odchudzanie.

Piramida zdrowego i zrównoważonego żywienia

Najlepszym sposobem na przestrzeganie diety w okresie karmienia piersią jest stosowanie się do zaleceń Piramidy Zdrowego i Zbilansowanego Żywienia oraz Ćwiczeń stworzonych przez Instytut Żywności i Żywienia. Ze skierowań specjalistów stwierdza się, że należy codziennie uwzględniać warzywa, a także owoce. Muszą stanowić podstawę codziennego jadłospisu, a także znaleźć się w 4-5 daniach. Jednymi z najbardziej przydatnych są produkty świeże, nieprzetworzone, które zawierają najwięcej witamin, minerałów, substancji bioaktywnych i błonnika pokarmowego. Następnie należy uwzględnić produkty zbożowe, a konkretnie produkty pełnoziarniste, na które składają się pieczywo pełnoziarniste, kasze i płatki zbożowe oraz otręby.

Przeczytaj więcej na ten temat poniżej …

Kolejną kondygnację piramidy zajmują produkty mleczne, a także przetwory mleczne – , jogurty, kefiry, maślanka oraz chude sery (twarożek i żółty) – niezwykle istotne źródło zdrowego białka, wapnia i tłuszczu. witaminy rozpuszczalne (witaminy A, D, E i K). Zaleca się spożywanie naturalnych produktów mlecznych (w tym jogurtów i serów dokooptowanych, a także kanapkowych), bez polewy cukrowej oraz soli.

Na górnym piętrze piramidy znajduje się mięso i przedmioty z niego pozyskiwane: konkretnie wybierz biały drób, raz na jakiś czas warto sięgnąć po kaczkę, gęś, królika czy kurczaka z perliczki, w przeciwieństwie do kury i indyka. Mięso czerwone należy ograniczyć do maksymalnie 50 g dziennie (np. 5 plastrów polędwicy sopockiej lub odcinek mięsa o wymiarach 8 × 8 × 2 centymetry).

W planie żywieniowym matki karmiącej muszą znaleźć się ryby (zwłaszcza tłuste ryby morskie, takie jak makrela, mintaj), które powinny pojawiać się przynajmniej dwa razy w tygodniu, ze względu na to, że są one cennym źródłem m.in. kwasy tłuszczowe omega-3. Należy również pamiętać o jajach, a także o zasobach zdrowego białka roślinnego, m.in. rośliny strączkowe – ciecierzyca lub soczewica. Dietę należy uzupełnić tłuszczami roślinnymi, orzechami i nasionami.

Badacze zalecają również spożywanie ziół, a także aromatów, których składniki, tj. ważne olejki oraz garbniki, mogą wpływać m.in. na pracę przewodu pokarmowego (np. mięta, koper włoski). Wskazane jest również spożywanie odpowiedniej ilości płynów – przede wszystkim niskozmineralizowanej wody mineralnej lub wody gazowanej, kawy zbożowej, a także słabej herbaty. Skierowania Instytutu Żywności i Żywienia wskazują na zmniejszenie spożycia cukrów podstawowych – produktów słodzonych, napojów słodzonych, a także żywności słodzonych – oraz soli kuchennej.

Produkty niezalecane w okresie laktacji

Istnieje również kilka pokarmów, których należy unikać podczas laktacji. Wśród owoców znajdują się: truskawki, poziomki, cytrusy, owoce tropikalne, ponieważ mogą wywoływać alergię u dziecka. Suszone owoce są często poddawane zabiegom syntetycznym i konsekwentnie przeciwwskazane. Wśród warzyw składających się z roślin strączkowych, pora, cebuli, a także czosnku mają negatywny wpływ na wciąż nierozwinięty układ pokarmowy dziecka, wywołują kolkę, a także dolegliwości żołądkowe. Podobny efekt mają produkty bogate w kwasy tłuszczowe trans, takie jak słodycze czy żywność bardzo przetworzona.

Używki a samice karmiące piersią

Kobiety karmiące piersią muszą zrezygnować lub ograniczyć spożywanie alkoholu, a także papierosów. Alkohol zmniejsza przepływ pokarmu, a tym samym zakłóca laktację. Spożywanie więcej niż 2 drinków dziennie może powodować senność, wymioty, nadmierne pocenie się, a także zaburzenia wzrostu, a także wzrost neurologiczny.

Palenie, a także narażenie środowiska na dym tytoniowy matek karmiących piersią powoduje obecność czystej nikotyny w msuplementu matki oraz wzbogaconego materiału metali ciężkich.

Dzieci mamusi palaczy papierosów (15-20 papierosów dziennie) regularnie cierpią na schorzenia układu oddechowego, są krócej karmione piersią, mają kolki, a także narażone są na zespół nagłej śmierci łóżeczkowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj